Stavern - Reisverslag uit Stavern, Noorwegen van Wim Marian - WaarBenJij.nu Stavern - Reisverslag uit Stavern, Noorwegen van Wim Marian - WaarBenJij.nu

Stavern

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juli 2016 | Noorwegen, Stavern

We hebben niet stilgelegen en de hele zuidkust van Noorwegen gepasseerd. We hadden mooi weer behalve gisteren en goede wind. Vaak was die wind ook stevig onder de kust en galewarnings voor het Kattegat vlogen door de ether. Alleen hadden we vaak problemen met internet.
Via Farsund, Lillesand zijn we vaak over open water en soms ook door een scherengebied verder getrokken. Dat laatste is oppasen geblazen en tijdens het koffiedrinken eenmaal een nearmiss gehad met onderwater rotsen. Het is echt een mooi gebied en de vele boten die er als wij rondvaren komen er speciaal voor.
Na Lillesand naar Tvedestrand getrokken, vlgs de pilot een rustig dorp een uur varen in een fjord en daarom weinig bezocht. Het was Zaterdag en weer een festival en een gekkenhuis. Er was zelfs een poweboat race en we werden tegengehouden. Halverwege de fjord met moeite een steiger gevonden.
Noren doen dat anders. Hebben een boek met gedetailleerde foto's en vinden een geschikte stek, gooien een hekanker uit en leggwn de voorkant aan een rots. Ik heb daar moeite mee, vooral omdat het een paar meter buiten zo'n rots 30 of meer meter diep is vaak en mijn hele anker spul in de pdiepte vedwijnt zonder de grond te raken tenzij ik nog meer touwen er aan vastknoop.
Gisteren, Zondag, naar Stavern gevaren, onze laatste Noorse haven. Wel in de regen maar onder zeil.

• 11 Juli 2016 - 14:02

Christien:

Hey Wim en Marian,

Alles nog steeds onder controle lees ik,