Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Wim Marian - WaarBenJij.nu Helgoland - Reisverslag uit Helgoland, Duitsland van Wim Marian - WaarBenJij.nu

Helgoland

Blijf op de hoogte en volg Wim

11 Juni 2016 | Duitsland, Helgoland

Met een goede weersvoorspelling zijn we vrijdag vroeg, met de laatste ebstroom, Vlieland en Nederland uitgespoeld.
De hele trip hebben we een goede wind Bf 4 uit het Noorden gehad, alleen waren de golven veel hoger dan horen bij deze wind. Hulde daarom aan Marian die voor kofie etc. zorgde en een heuse maaltijd voortoverde bij deze golven van 2 meter.
Langs de hele noordelijke Nederlandse en Duitse kust gevaren , aan de binnenkant van een zeeschepen snelweg die eindigt in Hamburg en Wilhelmshafen.
Dit is gemakkelijk met weinig plotseling afslaand verkeer van de oceaan reuzen, maar aan het einde van deze snelweg moeten wij wel oversteken naar het Noorden en ook dat nog wel in het donker.
In het donker is het heel moeilijk in te schatten hoever schepen van je verwijderd zijn en welke richting ze precies varen en hierbij komt ook nog dat veel schepen, als dorpen van licht, liggen te wachten op de vloed voor zij de havens kunnen binnen varen en op elk moment kunnen gaan varen. Dit betekent chaos op het water waar je met samen geknepen billen ( Marian) doorheen moet en je met gevoel van prestatie (ik) eindelijk na 23 uur afmeert in een haven die vast in slaap is.
Na de noodzakelijke zaken in de haven van Helgoland, waarbij zij een open rekening van mij uit 2009 terug vonden, gaan we goedkoop inslaan en het eiland morgen verkennen.
Helgoland is bekend als de rode rots met een grote natuurgebied eromheen, was vroeger een Engels gebied , als en soort Gibraltar. Eind 19 eeuw werd het overhandigd aan Duitsland. In de oorlog was er een Luftwaffe basis en volledig vernietigd. Om de economie te steunen is het eiland belasting vrij en trekt daarom veel dagjesmensen ( net als Gibraltar).

• 11 Juni 2016 - 20:34

Attie:

Hay, jullie hebben de vaart erin! Alweer leuke verslagen gelezen. Goede vaart weer verder en geniet ervan.

groetjes uit Hoevelaken

• 11 Juni 2016 - 22:26

Carla De Bruin:

Wat een enorm spannende ervaringen zeg. Twee meter hoge golven en dan die enorme zeeschepen, doodeng lijkt me. Jullie zijn wel stoer bezig zeg! Ik wens jullie een wat rustigere route toe.