Thyboron(2) - Reisverslag uit Thyborøn, Denemarken van Wim Marian - WaarBenJij.nu Thyboron(2) - Reisverslag uit Thyborøn, Denemarken van Wim Marian - WaarBenJij.nu

Thyboron(2)

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

20 Juni 2016 | Denemarken, Thyborøn

We liggen nu drie dagen verwaaid. Was het de vorige dagen nog zonnig nu valt ook de regen in bakken. Wel hebben we alle klussen gedaan die op het lijstje stonden en we zijn klaar voor de overtocht naar Noorwegen zodra het weer dat toelaat. Volgens de verwachtingen zou dat morgen moeten zijn maar voorlopig vlgs. die zelfde verwachtingen krijgen we nog een 7 bf over ons heen vanmiddag.
De Noordelijke binnenhaven is zeer geschikt voor langer verblijf. Gratis en goede wifi, zelfs gratis wasmachine en droger, en prachtige douches.
Thyboron zelf is een vissersdorp met een vervallen uitstraling. Was vroeger een vestingstadje. De haven lag dit weekend vol met Urker vissers.
Die vissen vol continu 6 dagen lang, mogen dat niet op Zondag en gaan dan hier slapen.
De Belgische companen a/b Shenandoah hebben ons verlaten. Kregen van hen een volledige set electronische kaarten van de hele wereld voor de computer en Noorse pilots die ik nog niet had. Zij hadden het zelfde reisplan als wij, maar moeten vanwege familieomstandigheden huiswaarts en wel via de Limfjord.
Vanmiddag bezoeken we nog het sea war museum in het dorp.Dit museum is gewijd aan de slag bij Jutland in 1916 tussen de British navy en de kaiserliche kriegsmarine. 8000 mensen zijn toen omgekomen, veel schepen gezonken maar de strijd was onbeslist. Wel bleef de Duitse marine vanaf dat moment in Wilhemshafen en gaf zich over in 1918 aan de Engelsen door hun 73 schepen in Schotland af te zinken in Scapa Flow.
Het museum is een prive initiatief van een rijke ondernemer en duiker die verschillende duikexpedities naar restanten van de slag heeft georganiseerd.

• 20 Juni 2016 - 12:40

Christien:

Hey Wim en Marian,

Leuke Wetenswaardigheden weer, leuk om te lezen. Het weer....daar kunnen we over blijven praten.....hier een herfstdag met 12-15 hr regen....nou zulke records kan ik missen. Jan, mijn ex, is hier een maand uit Zuid-Afrika. Morgen begint hier de zomer ( vlg de kalender ) en in Z.A. de winter....maar jullie raden deze inkopper al: daar is het beter en stabieler.
    Goede reis verder jullie en have fun